Osteopathiepraktijk van David Creemers, osteopaat D.O.-MRO, gevestigd in Eindhoven en Mierlo.

5 oktober 2019

Osteopathie, een gezond perspectief

Onlangs kwam ik deze informatieve film tegen op internet. Het doel volgens de maker is inzichtelijk te maken wat osteopathie in Nederland inhoudt en mogelijke vragen die er zijn omtrent het beroep te beantwoorden. Daar slaagt hij redelijk goed in; daarom deel ik de YouTube-lin k hier.

Samenvatting

Artsen behandelen ziektes. Osteopathie behandelt de gezondheid. Als die te wensen overlaat, betekent dat nog niet per se dat je ziek bent maar wel dat je beperkt wordt in je dagelijkse functioneren. Een osteopaat ziet het lichaam als één geheel en gaat op zoek naar de oorzaak van het probleem. Met specifieke testen onderzoekt hij/zij alle structuren van het lichaam. En gaat dan met hele milde technieken proberen de blokkade (beweeglijkheid, doorbloeding, bezenuwing, stofwisseling) te verbeteren. Dit kan dus op een andere plek in het lichaam zijn dan waar het probleem (de pijn) zich manifesteert. Hierdoor zorgt de osteopaat voor een optimale gezondheid en vitaliteit van het lichaam.

Osteopathie

Een osteopaat gaat altijd op zoek naar de oorsprong van het probleem om de klacht te kunnen verhelpen. Waar andere geneeswijzen alleen de klacht behandelen (of onderdrukken met medicatie), probeert een osteopaat de oorzaak weg te nemen waardoor de pijn (blijvend) wordt verholpen.

Behandeling

Een osteopaat start altijd met een uitgebreid vraaggesprek en lichamelijk onderzoek. Zo worden alle blokkades en bewegingsbeperkingen die met de klacht verband kunnen houden in kaart gebracht. Met manuele technieken worden deze vervolgens opgeheven, zodat de (pijn)klacht wordt verholpen.

Baby's en kinderen

Osteopathie is voor baby's en kinderen een bijzonder effectieve en veilige geneeswijze. Met klachten als onrust (huilbaby’s), reflux, motorische achterstand, groeistoornissen, veelvuldig voorkomende oorontsteking, long- of darmklachten, eczeem en allergieën, kunt u bij een osteopaat terecht.

Verwijzing en kosten

Voor osteopathie heeft u geen verwijzing van uw (huis)arts nodig. David Creemers is lid van de Nederlandse Vereniging voor Osteopathie (NVO) en staat geregistreerd in het Nederlands Register voor Osteopathie (NRO). Hij is hierdoor een erkend osteopaat en daarom vergoeden bijna alle verzekeraars (een deel van) de behandeling.